تنها با تغییرات شیمیایی می توان اندازه ذرات را بسیار کوچک در حد نانو کرد. بنابراین زمانی که صحبت از فناوری نانو می شود بدون شک محصول بدست آمده یک تغییر فیزیکی یا شیمیایی داشته که باعث بوجود آمدن خاصیت های کاربردی در آن شده است. تغییرات شیمیایی و فیزیکی توسط فناوری نانو تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که محصولات به اندازه بسیار کوچک 100 نانومتری برسند در ادامه بیشتر درباره فناوری نانو در پوشرنگ ضد باکتری صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

پوشرنگ چیست؟

پوشرنگ‌ ضدباکتری ماده‌ای است که برای پوشش دادن و محافظت سطوح مختلف به کار می‌رود. این ماده معمولاً شامل یک یا چند نوع رنگدانه معلق در یک ماده بَست (بایندر) است که وقتی روی سطح اعمال می‌شود یک لایه‌ی سخت و مقاوم تشکیل می‌دهد. پوشرنگ‌ها می‌توانند برای تزیین، محافظت، و یا هر دو هدف به کار روند. از ترکیبات اصلی پوشرنگ می توان به رنگدانه ها، بایندر، حلال ها و  افزودنی ها اشاره کرد. رنگ دانه ها به دو دسته کلی رنگ دانه های آلی و معدنی تقسیم می شوند. رنگ دانه ها می توانند طبیعی یا مصنوعی باشند و به پوشرنگ ها رنگ دهند. بایندر نیز ماده ای است که رنگدانه ها به یکدیگر  و به سطح مورد نظر وصل می کنند. بایندر معمولاً نوعی پلیمر است که پس از خشک شدن، یک فیلم پیوسته و محکم را تشکیل می‌دهد. حلال ها مایعاتی هستند که برای حل کردن یا پخش کردن بایندر و رنگدانه‌ها به کار می‌روند و به پوشرنگ خاصیت سیالیت می‌بخشند تا به راحتی بتوان آن را روی سطوح اعمال کرد. پس از اعمال پوشرنگ، حلال تبخیر می‌شود و یک لایه خشک و سخت باقی می‌ماند. افزودنی ها مواد شیمیایی اضافی هستند که برای بهبود خواص مختلف پوشرنگ مانند مقاومت در برابر اشعه UV، مقاومت در برابر آب، چسبندگی، و… به آن اضافه می‌شوند.

پوشرنگ‌ ضدباکتری

دلایل استفاده از رنگ های آنتی باکتریال

 امروزه با استفاده از فناوری نانو مواد جدیدی به نام پوشرنگ‌ ضدباکتری تولید شده است که بسیار مناسب تولید تجهیزات پزشکی هستند. از خاصیت های رنگ آنتی باکتریال می توان به اثر ضد باکتری و ضد ویروسی نیز اشاره کرد. محصولات پزشکی مختلف مانند: ماسک محافظ، لباس پزشکی و .. با استفاده از پوشرنگ ها ساخته می شوند. از ویژگی های پوشرنگ می توان به ایجاد سطوح عاری از هر گونه آلودگی، جلوگیری از گسترش و انتقال بیماری ها، جلوگیری از رشد وانتقال انواع سرطان ها، افزایش سلامت فردی، کاهش هزینه های پاکسازی و ضد عفونی کردن محیط و.. نیز اشاره کرد.

تفاوت بین روش‌های سنتی ضد­عفونی­ کننده و فناوری نانو

روش‌های سنتی ضدعفونی‌کننده و فناوری نانو هر دو مزایا و معایب خاص خود را دارند. در حالی که روش‌های سنتی به دلیل سادگی و دسترسی گسترده هنوز به طور گسترده استفاده می‌شوند، فناوری نانو با ارائه خواص ضدعفونی‌کنندگی پیشرفته و پایدارتر می‌تواند در آینده جایگزین مناسبی برای بسیاری از کاربردها باشد. هر دو روش بسته به نیاز و شرایط خاص می‌توانند به صورت مکمل یکدیگر استفاده شوند تا به بهترین نتایج دست یابند. بدون شک مزایای استفاده از فناوری های جدید( نانو) بسیار بیشتر از روش های قدیمی و سنتی است. از ویژگی های استفاده از فناوری نانو برای ضد عفونی کردن محیط های مختلف می توان به اثربخشی بالای آن ها اشاره کرد. پوشرنگ‌ ضدباکتری به دلیل اثربخشی بالا قابلیت حفظ فعالیت های ضد باکتری را برای مدت زمان طولانی تری را خواهد داشت. همچنین به دلیل مکانیزم‌های چندگانه اثرگذاری، احتمال ایجاد مقاومت میکروبی در برابر نانوذرات کمتر است. نانوذرات می‌توانند در طیف گسترده‌ای از محصولات، از جمله پوشرنگ‌ها، منسوجات، و پوشش‌های سطحی استفاده کنند. 

پوشرنگ‌ ضدباکتری

پوشرنگ‌ ضدباکتری و اثرات زیست محیطی آن

سازگاری با محیط زیست جز آن دسته عوامل بسیار مهم است که در تولید انواع محصولات به آن توجه می شود. چرا که تولید برخی از محصولات ممکن است سلامتی افراد و محیط زیست را به خطر می اندازد. به همین ترتیب تولید کنندگان برای ساخت  یک محصول باید دقت بسیاری به استاندارد ها داشته باشند. به خصوص در تولید رنگ نیز مقررات سختگیرانه ای وجود دارد. تا کنون ثابت شده است که نانو مواد مزایای بسیاری را به همراه دارند. یکی از مزایای استفاده از رنگ هایی که توسط نانو مواد ساخته شده اند کاهش نیاز به رنگ آمیزی مکرر به دلیل بهبود دوام رنگ می باشد.