برخی اوقات تولید کنندگان در تولید محصولات پلیمری با مشکلاتی از جمله کیفیت پایین،  عدم شفافیت، رنگ نا مناسب و .. مواجه می شوند. به همین دلیل برای تولید مجدد آن دسته از محصولات نیازمند موادی مانند مستربچ افزودنی یا کامپاند هستند. استفاده از افزودنی پلیمری باعث می شود تا موتاد پلیمری نا مناسب کیفیت لازم را پیدا کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویژگی های استفاده از افزودنی پلیمری و انواع آن در ادامه ین مطلب همراه ما باشید.

مختصری درباره افزودنی پلیمری

در خط تولید محصولات پلیمری برای افزایش کیفیت و خواصمواد پلیمری همچنین از بین رفتن مشکلات ترکیبات پلیمری از مستربچ افزودنی استفاده می شود. با توجه به متنوع بودن مواد پلیمری و محصولات پلاستیکی افزودنی پلیمری نیز دارای انواع مختلفی است. از انواع افزودنی پلیمری می توان به پایدار کننده ها، نرم کننده ها، رنگ دهنده ها، انتی اکسیدان ها، مواد ضد شعله و پر کننده ها اشاره کرد.

انواع افزودنی پلیمری

معرفی انواع افزودنی پلیمری

برای افزایش کارایی و عملکرد مواد پلیمری از افزودنی پلیمری استفاده می شود که در این بخش ما قصد داریم به معرفی رایج ترین نوع افزودنی پلیمری بپردازیم. انواع افزودنی های پلیمری عبارتند از:

پر کننده: افزودنی پر کننده از مواد معدنی، آلی یا شیمیایی ساخته می شوند. از وظایف افزودنی پر کننده می توان به بهبود خواص مواد پلیمری اشاره کرد. یکی از مزایای افزودنی پر کننده کاهش هزینه های تولید محصولات پلیمری نیز می باشد که باعث شده این افزودنی مورد محبوبیت تولید کنندگان بسیاری قرار بگیرد. از سایر ویژگی های افزودنی پلیمری می توان به بهبود خواص مکانیکی ترکیب پلیمری اشاره کرد. بنابراین اگر محصولات پلاستیکی تولید شده در خط تولید با مشکل استحکام رو به رو هستند بهترین پیشنهاد برای شما استفاده از افزودنی پر کننده برای افزایش سختی و مقاومت در برابر سایش می باشد.

نرم کننده:گاهی اوقات تولید کنندگان قصد تولید محصول نرم تری را داشته اند اما نتیجه کاملا برعکس بوده است که بهترین راه حل در چنین شرایطی استفاده از افزودنی نرم کننده برای افزایش انعطاف پذیری مواد پلیمری می باشد. از خواص افزودنی پلیمری نرم کننده می توان به نرمی، کشش پذیری، کاهش نیروی بین مولکولی در ساختار مواد پلاستیکی نیز اشاره کرد.

رنگ دهنده: استفاده از افزودنی رنگ دهنده باعث می شود تا رنگ مواد پلیمری تا حدود بسیاری تغییر پیدا کند. بنابراین در صورتی که محصولات پلیمری با ظاهری نا مناسب تولید شده باشند برای حل مشکل ظاهر آن ها می توان از افزودنی رنگ دهنده استفاده کرد. از انواع افزودنی های رنگ دهنده می توان به رنگ دانه های معدنی، رنگ دانه های آلی، رنگ های محلول و مستربچ رنگی نیز اشاره کرد.

پایدار کننده:پایدار کننده موادی است افزودنی که برای ترکیب با پلیمر ها مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیب مستربچ افزودنی پایدار کننده با مواد پلیمری باعث می شود که محصولات پلاستیکی تولید شده با این مواد به مرور زمان دچار فرسودگی و تخریب بدنه نشوند. به طور کلی پایدار کننده ها به دو دسته اصلی  پایدار کننده های حرارتی و پایدار کننده های نوری تقسیم می شوند. پایدار کننده های حرارتی مناسب برای تولید محصولات پلیمری است که در دما ای بالا مورد استفاده قرار می گیرند. اما پایدار کننده های نوری وظیفه جلوگیری از کاهش مقاومت مکانیکی و عمر مفید محصولات پلیمری در برابر نور های مضر را برعهده دارند.

مواد ضد شعله: مستربچ افزودنی ضد شعله به موادی گفته می شود که در برابر اشتعال و افزایش دما یا گسترش آتش و حرارت مقاومت پلیمر را بسیار افزایش می دهد. بنابراین اگر آتش سوزی در یک محیط اتفاق بیوفتد محصولات پلیمری که با استفاده از مستربچ مواد ضد شعله تولید شده اند در حین احتراق شعله ور نخواهند شد. از کاربرد های مستربچ ضد شعله می توان به استفاده از این محصولات پلیمری در پوشش ها، کف پوش ها، مواد عایق، قطعات پلاستیکی خودرو، در پوشش کابل ها و قطعات الکترونیکی، بسته بندی ها حساس به آتش و مواد قابل اشتعال و.. اشاره کرد.

آشنایی با خواص استفاده از افزودنی پلیمری

یکی از مهم ترین ویژگی های ترکیب افزودنی پلیمری با مواد پلاستیکی افزایش دوام و ماندگاری بالای محصولات پلاستیکی تولید شده می باشد. تنوع بالای افزودنی پلیمری باعث شده است که تمامی انتظارت از یک محصول پلیمری بر طرف شود. یکی از خاصیت های محبوب افزودنی پلیمری جلوگیری از فرسایش مواد پلیمری در برابر هوا می باشد. از دیگر خواص استفاده از افزودنی پلیمری می توان به بهبود مقاومت به حرارت، افزایش مقاومت محصولات پلاستیکی در برابر حرارت و شعله ور شدن،  افزایش مقاومت در برابر نور های مضر، افزایش انعطاف پذیری و کاهش هزینه های تولید اشاره کرد.